Sunday, April 1, 2012

Resepi 7 - Ayam Masak Lemak Cili Api

Views



SI LINA - Hari ini Lina nak masak masakan yang sangat istimewa iaitu "Ayam Masak Lemak Cili Api". Bukan senang sebenarnya nak masak masakan ni..kalau tidak betul-betul kena dengan caranya boleh membuatkan kuah lemak tu cair ataupun dipanggil pecah lemak. So, semasa masak lauk ni..Lina sentiasa jaga kuah tu dan api tidak terlalu kuat. Jangan ingat Lina tak pandai masak masakan jenis macam ni ok.  Apa jenis masakan pun Lina boleh masak taw..cuma rasa je lah tak tahu sedap ke tak..hehehehe. Apa pun rasanya, yang penting bila makan lauk tu habis..jangan pandang sebelah mata!!


SI PENGKRITIK - Sekarang giliran pengkritik punya kerja untuk rasa masakan Si Lina ni. Pengkritik kata masakan Lina ni ok cuma, kuahnya terlalu pedas. maklumlah si pengkritik kita ni kurang makan makanan yang pedas..ada je komplennya... huhuhu. Kalau Lina tak buat pedas bukan masak lemak cili api namanya ye tak? Bagi rasa garam dan asam pula ok semua cukup...sampai berpeluh-peluh si pengkritik nak tahan rasa pedas yang teramat tu.  Markah yang Lina dapat dari pengkritik cuma 88% je sebab tak kena dengan citarasa Si Pengkritik. Lepas ni Lina kena masak masakan yang kurang pedas pula nampaknya...alahaiiii....


BAHAN-BAHAN :
  1. Ayam
  2. Halia
  3. Bawang besar
  4. Cili api
  5. Asam jawa
  6. Garam
  7. Santan
  8. Air
  9. Serbuk kunyit
  10. Gula pasir
  11. Kentang

CARA MEMASAK :

1. Pertama sekali, kisarkan halia,bawang besar dan juga cili api.

2. Masukkan pula bahan yang dikisarkan tadi ke dalam periuk bersama-sama dengan santan, air, serbuk kunyit dan juga asam jawa sedikit.

3. Kemudian baru nyalakan api dan kacau kuah perlahan-lahan sehingga mendidih.

4. Apabila kuah sudah mendidih.... masukkan garam, gula secukup rasa dan juga kentang.

5. Masukkan pula ayam

6. Biarkan sekejap hingga ayam tadi masak dan...SIAP!!!



P/S Si Lina :- Pastikan api korang tu tidak terlalu kuat dan kuah hendaklah sentiasa dikacau ok. Takut nanti santan kuah lemak tu pecah pula....SELAMAT MENCUBA!!!









No comments:

Post a Comment

Sila TEGUR masakan saya ni..
Tinggalkan komen anda di sini
SATU pun jadilah!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...