Saturday, April 14, 2012

Ayam Berlada

Views




Sebenarnya "Ayam Berlada" adalah resepi daripada makcik Lina. Makanan ni arwah nenek Lina suka sangat makan. So lepas arwah nenek meninggal dunia..jaranglah makcik Lina masak lauk ni. 
Terasa jugalah nak makan lauk ni, Lina pun cuba masak mengikut resepi yang makcik Lina bagi. Tak adalah susah mana pun..senang je . Kalau korang nak cuba masakan ni Lina boleh bagitahu cara-caranya. Ni bukan resepi turun temurun pun..so, tak ada masalah kalau Lina nak kongsikan dengan korang semua. 
Bahan-bahan yang diperlukan adalah ayam yang siap dipotong. Bawang merah,bawang putih dan juga cili padi dikisar halus. Selain dari itu, bahan yang diperlukan seperti garam, sos tiram dan juga serbuk kunyit untuk menambahkan rasa. 

Cara untuk menyediakannya mudah saja. Mula-mula sekali mestilah panaskan minyak. Apabila minyak sudah panas, tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar tadi. Bila tumisan tadi sudah mula garing, masukkan sedikit sos tiram, kunyit serbuk dan juga garam secukup rasa. Akhir sekali, korang masukkan pula ayam. Biarkan ayam tadi sampai betul-betul masak..jika ayam lambat masak korang masukkan sedikit air. Kemudian, bila ayam sudah masak korang bolehlah hidangkan bersama nasi panas. 
Makan beramai-ramai dengan keluarga korang..memang best!!!!
SELAMAT MENCUBA....







No comments:

Post a Comment

Sila TEGUR masakan saya ni..
Tinggalkan komen anda di sini
SATU pun jadilah!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...