Saturday, April 7, 2012

Ketupat Goreng Yummy!!!

Views



Hari ini Lina ada banyak masa di rumah. So, Lina nak masak makanan yang agak simple iaitu "Ketupat Goreng ". Mungkin ada diantara korang yang tahu makanan ni dan ada juga tidak tahu. Bagi yang tidak pernah dengar dan tidak tahu bagaimana hendak sediakan ketupat goreng ni, Lina akan tunjukkan. Kalau korang semua nak tahu, sebenarnya masyarakat berbangsa Cina juga gemarkan makanan seperti ini. Cuba korang pergi ke pasar-pasar malam, pasti korang dapat lihat uncle berbangsa Cina kebanyakkannya menjual ketupat goreng ini. So, hari ini chef Lina akan memulakan masakan "Ketupat Goreng" tersebut. Let's go!!!



uuuuu...sangat menyelerakan taw..hehhehehe


Untuk bahan-bahan masakkan yang diperlukan untuk menu hari ini, Lina tak perlukan banyak dan bahan ini semua memang mudah diperolehi. Bahan yang paling penting korang perlu ada ialah ketupat rebus ataupun nasi impit yang telah dipotong kecil. Selain dari itu, korang perlu sediakan telur, cili boh yang telah dikisar bersama bawang merah dan putih, kicap, sos cili dan juga minyak masak. Lagi satu Lina nak pesan pada korang semua, kalau nak buatkan ketupat goreng tu lagi best...korang boleh gantikan cili boh tadi dengan sambal ikan bilis ataupun apa-apa sambal yang ada. So, korang tidak perlu ambil masa yang lama untuk tunggu cili boh tu garing.



Dengan penuh semangat makan ketupat goreng tuuu...



Bila korang lihat pinggan tu licin paham sendirilah ye...


Ok, sekarang Lina nak tunjukkan cara untuk sediakan ketupat goreng ni. Sangat simple dan tidak perlu mengambil masa sampai 1/2 jam. Mula-mula sekali panaskan kuali dan minyak masak. Minyak masak tu korang letak 2 sudu teh pun dah ok. Kemudian masukkan pula cili boh dan sambal yang korang suka . Bagi yang gunakan cili boh, korang hendaklah tumis sampai cili tadi garing dan yang guna sambal pula korang cuma  hangatkan sebentar. Lepas tu korang pecahkan telur ke dalam kuali mengikut berapa biji yang korang inginkan sambil kacau telur tadi hingga hancur. Setrusnya, letakkan sedikit kicap dan sos cili sucukup rasa. Akhir sekali, masukkan ketupat @ nasi impit dan kacau bersama-sama bahan tadi sehingga sebati.
Dah siap!!! Sekarang korang bolehlah hidangkan untuk makan bersama keluarga tersayang.







P/S Lina - Korang boleh gantikan telur tadi dengan ayam ataupun daging. 
SELAMAT MENCUBA!!!!


2 comments:

Sila TEGUR masakan saya ni..
Tinggalkan komen anda di sini
SATU pun jadilah!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...